21.9.2022
Koti on kuluttajatuote
Rakentaminen on tärkeä toimiala, jolla on valitettavan huono maine.
Tärkeä sen vuoksi, että sillä on valtava merkitys niin yksilöihin kuin koko yhteiskuntaan. Vietämme rakennuksissa yli 90 prosenttia ajastamme, alan taloudellinen sekä ekologinen merkitys on suuri ja rakentaminen vaikuttaa jokapäiväiseen elämäämme myös visuaalisesti muokatessaan kaupunkikuvaa ja tapaamme elää. Huono maine sen vuoksi, että alan kehitys muihin toimialoihin verrattuna on ollut pitkään heikkoa, alalla on laatuongelmia sekä harmaata taloutta ja epäluottamusta.
Miksi useimmilla muilla toimialoilla on otettu suuria harppauksia kehityksessä? Matkapuhelinala, autoteollisuus, energiantuotanto, vain muutamia nimetäkseni. Teslan ensimmäinen sähköauto maksoi yli 100 000 dollaria, ja sillä ajoi alle 200 kilometriä. Nykyään Teslan saa alle 40 000 dollarilla, ja sillä ajaa jo 600 kilometriä.
Samaan aikaan asuntojen tuotantokustannukset ovat nousseet merkittävästi. Kuntien tontti- ja kaavoitusmonopolien lisäksi yksi syy kehitykseen – tai sen puutteeseen – voi olla se, että rakentaminen toimialana on perinteisesti totuttu näkemään sijaintivetoisina projekteina, jolloin ihmisenergia keskittyy optimoimaan yksittäistä projektia ja sen kannattavuutta pitkäjänteisen kehittämisen sijaan. Kuluttajatuotealoilla lähestymistapa on päinvastainen: tavoitteena on luoda paras mahdollinen tuote ja kehittää sitä jatkuvasti yhä paremmaksi ja edullisemmaksi.
”Optimoimalla yksittäisten projektien kannattavuutta kerta toisensa jälkeen ei ikinä päästä sellaisiin tuloksiin kuin lähestymällä alaa kuluttajatuoteajattelun kautta.”
Katsoin kesällä ansiokkaan Made In Finland -sarjan ensimmäisen tuotantokauden. Siinä kuvataan oivallisella tavalla, miten 90-luvun alussa Nokia Mobile Phonesin toimitusjohtajaksi tultuaan muuan Jorma Ollila oivalsi jotain, millä oli eittämättä vaikutusta suomalaisen matkapuhelinteollisuuden kansainväliseen menestymiseen seuraavan kahden vuosikymmenen aikana. Panostamalla tuotekehitykseen pitkäjänteisesti yhdessä alihankintaverkoston kanssa voidaan saada aikaan jotain ainutlaatuista. Jotain, minkä ominaisuudet parantuvat jatkuvasti, vaikka tuotannon kustannustaso laskee samalla.
Jos rakentamisen toimialalla ajateltaisiin samoin, toiminnan painopiste olisi hyvin erilainen. Optimoimalla yksittäisten projektien kannattavuutta kerta toisensa jälkeen ei ikinä päästä sellaisiin tuloksiin kuin lähestymällä alaa kuluttajatuoteajattelun kautta: tavoitteena tehdä paras mahdollinen tuote panostamalla tuotekehitykseen pitkäjänteisesti. Asuntorakentamisen alalla tähän pitäisi olla kaikki mahdollisuudet – onhan kyseessä useimmille meistä elämän suurin ostopäätös.
Petri Ylivuori, Newil&Baun toimitusjohtaja ja perustaja
Puheenvuoro on julkaistu Content Housen Rakentaminen-julkaisussa, joka ilmestyi Helsingin Sanomien välissä 21.9.2022
Kuva: Anthony Ubaud